Wandelingen TURIJN
1. De vroegste geschiedenis van
Turijn
Turijn kent een Romeins verleden waarvan nog goed
begrijpbare restanten aanwezig zijn. Zo ziet U de Porta Palatina, de Porta
Praetoria in het Palazzo Madama en het Romeinse theater. Uit de middeleeuwen
dateren enige kerken (waaronder de kathedraal) en woonhuiscomplexen, die het
mogelijk maken om je de omvang en het aanzicht van het vroege Turijn voor te
stellen.
2. Stichting
van een hoofdstad
Deze wandeling is uitgezet om de verandering van de
stad in de hoofdstad te laten zien. Het Palazzo Reale, de San Lorenzo, de
jezuïetenkerk SS. Martiri laten zien hoe Emanuele Filiberto en zijn opvolger de
stad tot een echte hoofdstad maakten.
3. Barok Turijn
In 1620 wordt Turijn uitgebreid naar het zuiden (de
huidige via Roma), vanaf 1673 naar de rivier en in 1714 in westelijke
richting. De kenmerkende gebouwen en het stratenplan worden tijdens deze
wandeling bezichtigd. Deze fase is het belangrijkst geweest voor het aanzicht
van Turijn. Sindsdien is het een indrukwekkend voorbeeld van barokke
stadsaanleg geworden.
4. Pleinen in Turijn
Toen de muren rond de stad in het begin van de 19de
eeuw werden geslecht, was het mogelijk om weer uit te breiden Ten oosten van
het centrum rijst de Mole Antonelliano op en ligt het enorme Piazza Vittorio
Veneto. Aan de overzijde van de Po ligt de Gran Madre di Dio met het daarbij
behorende plein. Aan de rivier werd het parco del Valentino aangelegd met de
Borgo Mediovale (1884). De wandeling eindigt met de verkenning van het gebied
tussen het centraal station en de Via Roma. Hier is in de jaren dertig van de
20ste eeuw een nieuwe wijk gebouwd door de fascistische overheid.
5. Hofcultuur: Superga en Stupinigi.
Turijn
is omgeven door vorstelijke buitens. Ook al is lang niet alles toegankelijk,
toch is het verstandig om een tocht langs deze complexen te maken om een indruk
te krijgen van de ambities der Sabaudische vorsten. Daarnaast legden ze op de
heuvel van Superga een grote grafkerk aan.
Dagtocht:
herinrichting en stadsvernieuwing in Turijn
Turijn
is een belangrijke plaats voor de opkomst en ondergang van de industrie in
Italië. Het automobielbedrijf van Fiat heeft een belangrijke rol gespeeld in de
vormgeving van grote stukken van de stad. Uiteraard zijn er ook hele grote
stukken land gebruikt door andere industrieën. Inmiddels zijn deze uitgestrekte
terreinen verlaten door de oorspronkelijke gebruikers en moeten er nieuwe
functies worden gevonden. Met de bus zullen we een aantal projecten bezoeken,
o.a de Fiatvestigingen in Lingotto en Mirafiori, de nieuwbouw voor de
Olympische winterspelen en het gebied rond de Carceri le Nuove
Wandelingen GENUA
1. Het ontstaan van een
zeerepubliek
In
het huidige centrum van Genua is goed te zien dat deze havenplaats ertoe deed
in de middeleeuwen. Zowel de resterende religieuze gebouwen (Dom, hospitium en
een reeks kerken), als de seculiere (de beide stadspoorten, de Palazzata della
Ripa, het palazzo San Giorgio en enige privé-palazzi) laten zien dat de stad
vanaf de 11e eeuw een belangrijke havenplaats is geweest.
2. Een stad vol stadspaleizen en
kerken
In de
16de eeuw leggen de Genuezen de Strada Nuova (nu de Via Garibaldi)
aan, een rechte straat omzoomd met de stadspaleizen van de Genuese elite. De
families die hier woonden, hadden tot taak om de officiële gasten van de
Genuese overheid onderdak te verlenen in hun privé-onderkomens. Deze straat en
zijn verlengde de Via Balbi staan centraal in deze wandeling.
3. 19de-20ste
eeuws Genua: van historistische stijlen naar de moderne tijd
In de moderne tijd verplaatste het centrum van
Genua zich naar de Piazza De Ferrari, de Via XX Settembre en het Piazza della
Vittoria. Tijdens dit traject wordt vooral gekeken naar de zich vernieuwende
opvattingen over architectuur en stedenbouw.
4. Boottocht langs de historische
ontwikkeling van de haven, en wandeling langs de havenvernieuwing
We maken een tocht door de havencomplexen van Genua
om de historische ontwikkeling van dit deel van de stad te begrijpen. Zoals de
meeste Europese havensteden bleef Genua aan het einde van de 20ste
eeuw met een verouderd havengebied zitten. Wereldberoemde architecten (ook
Nederlandse) zijn uitgenodigd om met vernieuwingsvoorstellen te komen. Renzo
Piano (geboren Genuees) heeft een groot deel van de plannen op zijn naam staan.